De dag voor vertrek

21 juli 2019 - Middelharnis, Nederland

Morgen is het eindelijk zo ver: Mijn vijfde vakantie naar Japan.

De eerste 3 keer ging ik met een georganiseerde groepsreis. De 2e keer ging ik met vrienden op een zelf georganiseerde reis. Maar deze keer ga ik helemaal alleen op een zelf georganiseerde reis. En deze keer gaat het anders worden dan gewend, ik ga namelijk naar zeven plaatsen waar ik nog niet eerder geweest ben, op een minder toeristische route door het midden van Japan.

Map

Zo ziet mijn reisschema er na 7 maanden plannen uit:

• 22-7 Van Amsterdam (Schiphol Airport) via Italië (Rome Fiumicino Airport) en Zuid Korea (Incheon Airport) naar Japan (Kansai Airport)
  • 23-7 Osaka (Aankomst)
  • 24-7 Osaka
  • 25-7 Osaka
  • 26-7 Osaka (Uitstap naar Kyoto)
  • 27-7 Osaka (Uitstap naar Himeji & Kobe)
  • 28-7 Gero
  • 29-7 Takayama
  • 30-7 Kanazawa (Via Shirakawa-go)
  • 31-7 Kanazawa
  • 1-8 Kanazawa (Uitstap naar Kurobe kloof)
  • 2-8 Niigata
  • 3-8 Niigata (Uitstap naar Yahiko)
  • 4-8 Aizu-Wakamatsu
  • 5-8 Sendai
  • 6-8 Sendai (Uitstap naar Rairaikyo kloof & Yamadera)
  • 7-8 Sendai (Uitstap naar Matsushima + Tanabata festival)
  • 8-8 Kinugawa (Uitstap naar Nikko)
  • 9-8 Tokyo
  • 10-8 Tokyo (Uitstap naar Kamakura)
  • 11-8 Tokyo
  • 12-8 Tokyo (Uitstap naar Yokohama)
  • 13-8 Tokyo
  • 14-8 Naar huis

Ik ga proberen iedere dag iets te schrijven, al weet ik niet of ik morgen de kans daar voor heb, want ik ben van het moment dat ik weg ga van huis meer dan 24 onderweg, en ik kom tegen het einde van de middag (rond 10 uur 's ochtends hier) in Osaka aan. Maar ik heb genoeg tijd op Incheon Airport in Zuid Korea, want ik moet daar bijna 6 uur wachten om over te stappen. Je moet wat doen om de kosten te besparen! Ik hoop wel dat ik niet weer vertraging heb in Rome, want dat gebeurde vorige keer en toen moest ik een dag van mijn uiterst kostbare vakantie missen. In die 7 maanden plannen heb ik natuurlijk ook rekening gehouden met deze mogelijkheid, dus als het moet dan vervalt de uitstap naar Kyoto (ben ik toch al 3 keer geweest...).

Dit wordt de derde keer dat ik in de zomer ga. Ik had liever een keer in de herfst of lente gegaan, maar dat doe ik dan maar voor mijn zesde en zevende vakantie! Het is 's zomers in Japan erg heet, vaak rond de 35 graden, maar daarnaast is het ook heel vochtig en is er weinig wind, waardoor afkoelen moeilijk is. In mijn koffer heb ik dan ook: een waaier van een vorige vakantie (mijn redder), kleine handdoekjes, korte broeken (een zeldzaam fenomeen), en heel veel deo.

Ik ben van plan te schrijven over wat ik gedaan en gezien heb, en ik wil ook schrijven over dingen die opmerkelijk of anders zijn dan in Nederland. Dat laatste gaat moeilijk worden, want ik ben al zo vaak in Japan geweest dat ik alles al gewoon vind. Op dit blog is het mogelijk om te laten zien waar ik geweest ben, dus ik ga regelmatig de route aanvullen terwijl ik reis. Ook kan ik hier foto's en video's uploaden, dus er gaat veel te zien zijn.

Morgen vertrek ik om 7 uur van huis, en als er niks bijzonders is zal ik pas dinsdag of woensdag een nieuw bericht plaatsen. またね (mata ne: tot ziens)

1. Trudie Bruggeman:
    21 juli 2019
    We gaan je volgen, een goede reis en een fijne vakantie!
  2. Teo:
    23 juli 2019
    Ha Erik, goede reis gehad hoop ik? Tot Rome wel in ieder geval, want toen zaten we bij elkaar in het vliegtuig ! Veel plezier daar en geniet ervan!